4 Tips om op gewicht te blijven in de Herfst- en Wintermaanden


Het volgende jaargetijde dient zich inmiddels weer aan: DE HERFST. 

De dagen worden korter en we hebben/krijgen minder energie. We krijgen meer zin in ander eten: de Hollandse stamppotjes, stoofpotjes en wat al niet meer. Toch is de Herfst juist hét moment om bewuster met je voeding bezig te zijn. Je kunt prima afvallen en op een gezond gewicht blijven ondanks de vele uitdagingen die je onderweg tegenkomt. Het begint bij het herkennen van de belangrijkste uitdagingen die bij een Herfstseizoen horen. Daarom hierbij 4 tips die je op weg kunnen helpen.

Bos in herfsttinten


Tip 1. Vitamine D

Zoals ik hiervoor al vertelde, is de Herfst het jaargetijde waarbij de dagen met zonlicht steeds korter worden. Dit geldt natuurlijk ook voor de winterperiode. Doordat er minder zonlicht is, is de aanmaak van vitamine D in ons lichaam ook behoorlijk minder. Om dit tekort aan te vullen door het innemen van vitamine D is een slim idee, want aanvulling op de gewone manier door voeding (b.v. eten van vette vis) is helaas niet voldoende voor deze donkere maanden.  

Verder is ook uit diverse onderzoeken gebleken, dat vitamine D een positieve werking heeft op het afvallen. Is dat niet mooi meegenomen?

Tip 2. Je voeding in de Herfst- en Wintermaanden

Als jij in de herfst aankomt omdat je van de frisse zomerse en lichte gerechten overschakelt naar de zware winterkost, zoals boerenkool met worst en stevige pasta's met roomsaus en spek .... dan is de oorzaak van jouw gewichtstoename in het najaar natuurlijk in je eetpatroon te vinden. 

Voor ons "Nederlanders" zijn stamppotten verbonden met de koude dagen in de Herfst en Winter. En ben jij bezig om gewicht te verliezen met Koolhydraatarme voeding of wil je niet te vaak stamppotten en pasta's op tafel zetten, dan heb ik enkele tips voor je. Wil je een stamppot eten, vervang de aardappelen dan eens door knolselderij. Dit scheelt een hoop koolhydraten en het smaakt er niet minder om. Hetzelfde geldt voor de pasta's. Neem in plaats van spaghetti of lasagne eens courgette. Hier kun je heel goed spaghetti slierten van maken of lasagne bladeren.

Stamppot geserveerd op bord met gelderse worst


Zorg verder voor gezonde maaltijden en zet 1x per week vette vis op het menu.

Ga voor gezonde tussendoortjes, zoals yoghurt, kwark, groenten en laat de gesuikerde snacks staan.

Laat je niet misleiden door de "light"-producten. Vaak is het vet geruild voor suikers. Dit lost natuurlijk niks op als je gewicht wilt verliezen.

En vergeet in de Herfst- en Wintermaanden ook niet om voldoende water te drinken. Heb je hier moeite mee? Denk dan ook eens aan thee.

Tip 3. De pepernoten manie

Je kunt er haast niet tegen op boksen. Eind september-begin oktober zijn in de schappen van de supermarkten weer volop pepernoten, kruidnoten, speculaaspoppen en nog meer Sintsnoep te vinden. Laat jezelf niet verleiden. We weten allemaal, als je één pepernoot heb geproefd, dan volgen er meer. In ieder geval: eet het Sint snoepgoed met mate.

En wil je suikervrije kruidnoten zelf gaan bakken? Kijk dan eens naar het recept op deze site: Suikervrije kruidnoten

4 pepernoten op elkaar gestapeld


Tip 4. Beweeg bewust meer

Het is verleidelijk om na een lange dag neer te ploffen op de bank. Doorbreek de cirkel en beweeg bewust meer! Je zult merken dat je hier extra energie van krijgt, waardoor je je overdag fitter voelt en meer energie krijgt. 20 minuten per dag bewegen geeft je al meer energie. Pak eens wat vaker de fiets of wandel 20 minuten tijdens je lunchpauze.

En de belangrijkste tip! Geniet van al het lekkere en gezonde eten wat de Herfst met zich meebrengt. De lekkerste seizoen gerechten zijn: pompoen, rode bieten, rode kool, wortel, allerlei paddenstoelen. Wil je een gemakkelijk recept voor een pompoensoep, dan kun je deze vinden via de link: Pompoensoep. Populair fruit voor de Herfst zijn de kiwi, mandarijn en natuurlijk de appel.

Fijne Herfst !!

Terug naar het overzicht

Opbellen
E-mail