7 Tips wat je beter bij warm weer kunt eten en drinken.

Zodra de mussen van dak vallen wordt het voor iedereen een uitdaging om de dag een beetje door te komen. En dan moet er ook nog eens gekookt worden! Voor velen een lastige uitdaging, want zodra de thermometer 30 aantikt, eten we eigenlijk liever non-stop waterijsjes. De eetlust is niet iets om over naar huis te schrijven. We knallen het liefst op ons terrasje of in onze tuin neer voor een verkoelend biertje of wijntje om de werkdag af te sluiten voordat we gaan koken. Want wat moet er in vredesnaam op tafel komen met dit warme weer?

vrouw-etend-champignon


Weinig mensen hebben met tropisch weer trek in eten, laat staan een warme maaltijd. Toch is dit heel belangrijk, vooral met de hoge temperaturen. Want zodra men door de hitte begint te zweten, verliest het lichaam niet alleen vocht, maar ook de broodnodige vitamines en mineralen. Tijd dus voor mijn 7 tips.

Tip 1: Maaltijdsalades

Een slamix als basis met een frisse dressing kan perfect aangevuld worden met plakjes gerookte kip, zalm, avocado, komkommer e.d. Aanvulling van kikkererwten of feta voor de vegetariërs onder ons. Voor wat tips voor de dressing kun je ook een kijkje nemen op 7 Heerlijke koolhydraatarme dressings. Serveer de salade met brood en je hebt een lichte, voedzame maaltijd. Heb je nog restjes groenten liggen, dan kun je deze natuurlijk ook verwerken in een salade. Een gekookt eitje erbij en wat tonijn en voilà je salade Nicoise is een feit. 

schaal-met-gemengde-salade-ei


Tip 2: Koude soep

Probeer eens een keer gazpacho, een van oorsprong Spaans gerecht. Een pittige, verse tomatensoep, die ijskoud geserveerd wordt. Ontzettend makkelijk om te maken en binnen een mum van tijd klaar. Voor het juiste recept klik je op de link: Gazpacho

Tip 3: Barbeque

Wordt de barbecue toch aangestoken? Grill dan eens een keer wat meer vis en groenten in plaats van de zware vleesgerechten. Het kost het lichaam flink wat energie om vlees te verteren. Groenten en vis zijn nu eenmaal licht verteerbaar.

Tip 4: Alcohol en warmte

Een glaasje wijn of bier bij de BBQ? Het effect van alcohol op het lichaam bij hoge temperaturen is anders dan normaal. We hebben bij warm weer vocht nodig. Veel vocht, minimaal 2 liter per dag en soms zelfs nog meer. Het vocht haal je uit koffie, thee, melk, karnemelk, yoghurt, groeten, fruit én water. En het biertje wat je dorst lest?? Nou nee. Dit werkt averechts. Alcohol werkt vocht afdrijvend. Bij hoge temperaturen droog je vrij snel uit. Dus hoe meer alcohol je drinkt, hoe meer vocht je kwijtraakt. Bovendien drink je bij warm weer sneller én heb je bij warm weer minder eetlust en alcohol op een lege maag is niet zo'n beste combinatie. Wil je toch een biertje of wijntje nemen, denk er dan ook eens aan om naast je bier of wijntje een flink glas water te drinken.

3-glazen-zomer-cocktails


 Tip 5: Zout en eten

We zijn het er allemaal over eens dat zware maaltijden bij warme dagen geen optie is. Als men al weinig drinkt, ben je minder fit en heb je dus ook minder trek. Ga daarom meer vocht drinken. Een goede richtlijn is om ieder uur een flink glas water te nemen. Je voelt je fitter en hebt waarschijnlijk ook meer trek in eten. Ben je wat flauw, neem dan drinkbouillon. Van dit opkikkertje knap je op. Heb je geen drinkbouillon bij de hand, dan kun je ook een handje chips nemen. Extra zout is volgens de voedingsdeskundigen niet nodig. In alles wat we eten en drinken zit genoeg zout. 

Tip 6: Koude quiche

De hartige, gebakken taartjes van bladerdeeg, een mix van ei met room en diverse vullingen zoals spek, prei en kaas worden meestal warm gegeten. Maar wist jij dat deze mini-maaltijden ook koud net zo lekker en smaakvol zijn. Een schaal gevuld met snackgroenten en dip maakt deze maaltijd compleet.

Tip 7: Water

En dan nog dit. Het ligt voor de hand, maar met warm weer is het belangrijk om veel  te drinken. Water is de goedkoopste en makkelijkste manier om voldoende vocht binnen te krijgen. En het kraanwater kun je natuurlijk ook een smaakje geven met bijvoorbeeld wat schijfjes citroen of wat takjes munt. Denk ook eens aan aardbeien of komkommer. Ook bevatten de tussendoortje zoals watermeloen en komkommer flink wat vocht. Vermijd ook in ieder geval de frisdranken. Deze bevatten teveel suikers. Het zijn echte calorie-bommen.

Terug naar het overzicht

glazen-water-met-aardbei-citroen-munt













 

Opbellen
E-mail