Afvallen lukt niet, de 7 meest voorkomende redenen.

Je bent gezonder gaan eten en meer gaan bewegen. Je zou denken, dat je nu echt gewicht moet verliezen. Toch lukt het afvallen niet. Je hebt alles geprobeerd, maar de weegschaal is niet erg aardig voor je. Herkenbaar? Je bent echt niet de enige. Wil jij weten waarom het afvallen bij jou niet lukt? Lees dan snel verder en ontdek de 7 meest voorkomende redenen waarom het afvallen niet lukt.

gefrustreerde-vrouw-bij-weegschaal


1. Je volgt een dieet dat je niet lang kan volhouden

Als je overgewicht hebt, moet je toch gewoon minder eten? Ja, dat klopt in sommige gevallen, maar het is niet de bedoeling dat je jezelf uithongert en in "hongerstaking" gaat. 

Een voorbeeld hiervan is het "crash-dieet". Je verliest hiermee snel gewicht, maar na een tijdje heb je weer behoefte aan eten. Hierdoor kom je binnen no-time weer aan en zelfs een paar kilo meer als dat je voor het "crash-dieet" woog. Het verliezen van je overgewicht is op deze manier ongezond. Jezelf uithongeren is geen juiste manier om van je overgewicht af te komen. Bovendien gaat je lichaam over naar de "spaarstand". Je stofwisseling gaat langzamer, je gaat zuiniger om met de energie en verbrandt hierdoor minder vet. En dat is een beetje jammer als je gewicht wilt verliezen. Dus eet niet te weinig als je wilt afvallen!! 

dinerbord-met-mes-en-vorm-en-1-erwt-erop


2. Voldoende beweging  

Voldoende beweging is heel belangrijk als je wilt afvallen. Elke dag minstens een half uur wandelen of fietsen  is heel goed voor je lichaam (én geest). Het is echt niet nodig om je dagelijks uren in het zweet te werken in de sportschool. Twee keer per week intensief bewegen is voldoende. Ondanks het sporten geen gewichtsverlies? Probeer eens wat andere sportoefeningen. Misschien hebben je spieren een uitdaging nodig en worden ze weer wakker geschud. 

3. Je sport veel maar eet ongezond 

 Misschien denk je nu: ik sport veel, zorg voor variatie in mijn oefeningen, maar val nog steeds niet af. Hoe kan dat? Kijk dan eens goed naar je voeding. Afvallen is namelijk niet alleen een kwestie van minder eten en meer bewegen, maar vooral van gezonder eten, anders eten! Vooral als je sport, heeft je lichaam veel energie nodig. Haal die energie wel uit de juiste voedingsmiddelen. Pak dus niet naar de sportdranken, deze zitten vol met suikers. Beter kun je kiezen voor noten, yoghurt, kwark. Dus eet veel eiwitten. Hierdoor herstellen je spieren ook beter na het sporten. 

2-schaaltjes-yoghurt-met-onbewerkte-noten


4. Je eet te weinig vetten en te veel koolhydraten  

Bekijk eens kritisch hoeveel vet je binnenkrijgt. Ben jij iemand die het liefst zonder vet of olie bakt en die kiest voor magere yoghurt en andere vetarme producten? Dan gaat het daar waarschijnlijk mis. 

Lange tijd dacht iedereen dat vetten je dik maken, maar dit is niet het geval! Vetten zijn juist heel belangrijk voor een goede gezondheid. Vetten zorgen voor een langdurig gevoel van verzadiging en stimuleren je stofwisseling. Hierdoor verbruik je dus meer energie terwijl je weinig behoefte hebt aan tussendoortjes. Dat is precies wat je nodig hebt als je wilt afvallen! Als je weinig vet eet, betekent dat vaak dat je veel koolhydraten eet. 

noten-avocado-ei-zalm


Het is gebleken dat een koolhydraatrijk voedingspatroon ongezond is. Bovendien worden de koolhydraten als eerste verbruikt in de verbranding en niet het teveel aan vet wat er in het lichaam aanwezig is.  Wanneer je wilt afvallen, wil je het teveel aan vetten in je lichaam te lijf gaan. Het is dus aan te raden, om dan koolhydraatarme voeding te gaan eten. 

 5. Je hebt veel stress 

Ja echt, door stress kun je aankomen. Het is mogelijk dat dit de reden is dat je niet kunt afvallen. Bij stress komt er namelijk het hormoon cortisol vrij. Dit hormoon stimuleert de opslag van vet. Je kunt verschillende dingen doen om stress te verminderen:

stressvolle-vrouw-achter-laptop


 - Ga meer bewegen in de buitenlucht. Beweging, frisse lucht en in de natuur doet je goed.

- Plan voor jezelf momenten van ontspanning in en laat je dan niet afleiden door telefoontjes of andere berichtjes.    Dus … je mobiel even aan de kant en je computer uit.

- Luister goed naar jezelf en durf nee te zeggen als het je even te veel wordt. 

- Eet gezond.

- Stoppen met koffie en alcohol helpt om de afgifte van Cortisol te minimaliseren.

- Raak vooral niet in paniek als afvallen nog steeds niet lukt. Je komt er echt wel!

6. Je slaapt te weinig 

Een goede nachtrust is belangrijk voor je gezondheid en ook voor een gezond gewicht. Slaap heeft alles te maken met hormonen. Raken hormonale processen van slag door gebrek aan slaap, dan heeft dit ook effect op:

tekening-met-4-slapende-schapen-op-elkaar


 - Je stofwisseling, waardoor je minder energie verbruikt/verbrandt

- Vermoeidheid, dus je hebt minder energie voor sporten en bewegen.

- Groter hongergevoel. Je gezonde eetpatroon aanhouden wordt moeilijker en je gaat waarschijnlijk "verkeerde" dingen eten. 

7. Je pakt overgewicht niet bij de oorzaak aan 

Een van de belangrijkste redenen waarom afvallen niet lukt, is dat de oorzaak van overgewicht niet aangepakt wordt. Je kan je leven lang blijven proberen om gewicht te verliezen, maar als afvallen gewoon niet lukt, moet daar een oorzaak voor zijn. Ga daarnaar op zoek! Misschien is een van de bovenstaande redenen bij jou de oorzaak, maar misschien is er meer aan de hand.

Vaak ligt de oorzaak van overgewicht bij een verstoorde hormoonhuishouding. Voeding, beweging, stress, slaap, omgevingsfactoren, medicatiegebruik zijn allemaal van invloed op je hormoonhuishouding.

Ook veel gezondheidsklachten, zoals diabetes type 2 of schildklierafwijkingen. Het overstappen naar koolhydraatarme voeding kan de oplossing zijn voor je. Laat je in ieder geval voorlichten bij je huisarts.

beating-diabetes-type-2


Geef niet op !!


Afslankpraktijk/SLIMdiet coach 

In mijn afslankpraktijk werk ik met Slimdiet, dat gebaseerd is op koolhydraatarme voeding. De Slimdiet producten bevatten een grote hoeveelheid eiwitten, waardoor het hongergevoel verdwijnt. Het afvallen met Slimdiet heeft al geleid naar veel positieve resultaten. Nieuwsgierig? Kijk dan ook eens bij Ervaringen. Hier lees je de resultaten en ervaringen van enkele “Slimme Slimdiet-ers”

kast-met-producten-slimdiet-eiwitsupplementen


Ben je nieuwsgierig hoe het Slimdiet afvalconcept werkt? Geef je dan op voor een gratis en vrijblijvend gesprek: Tips afvallen. Een uitgebreide uitleg over Slimdiet vindt je onder: Afslankpraktijk

Terug naar het overzicht

Opbellen
E-mail